Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Osam Bosch „dodataka“ za ekonomičnije automobile

Osam Bosch „dodataka“ za ekonomičnije automobile

 

  • Štefan Zajbert: „Bosch inovacije štede gorivo svakim pređenim kilometrom
  • Inovativna funkcija gašenja motora na nizbrdici smanjuje potrošnju za deset procenata u realnim uslovima saobraćaja
  • Dalji primeri: automatski menjač s kontinualnim prenosom, direktno ubrizgavanje, adaptivna kontrola kretanja i start/stop sistem

Sezona kupovine automobila je aktuelna, a prilikom izbora postaje sve važnije da automobil ima štedljiv pogon. Na godišnjem nivou moderna pogonska tehnologija može da smanji troškove za nekoliko stotina evra. Primeri za to su Boschova proširena start/stop funkcija i adaptivni sistem za održavanje bezbednog rastojanja između vozila i regulaciju brzine (ACC), koji omogućava konstantnu i ekonomičnu vožnju. „Mnoge Bosch inovacije pomažu vozačima da štede gorivo i novac svakim pređenim kilometrom“, izjavio je Štefan Zajbert, direktor odeljenja „Benzinski sistemi“ firme Robert Bosch GmbH. Funkcije koje štede gorivo nisu uvek skupe; neke tehnologije - među njima start/stop sistem – su sada standardna oprema u mnogim modelima, dok su druge popularne kao dodaci. Uzmimo primer automatskog menjača: dugo je bilo pravilo da automatski menjač povećava potrošnju goriva za jedan litar u realinim uslovima saobraćaja. Ali ovo se ne odnosi na Boschov automatski menjač sa kontinualnim prenosom (CVT), koji zapravo štedi gorivo jer stalno optimalizuje brzinu motora. Ovde ćemo se detaljnije osvrnuti na svaku komponentu koja doprinosi uštedi goriva: 

Direktno ubrizgavanje – smanjuje potrošnju za najmanje dvanaest procenata

Moderni common-rail dizel sistemi su se mnogo godina oslanjali na direktno ubrizgavanje. 2000. godine ova tehnologija je promenila sliku o dizel automobilima jer ih je učinila ne samo ekonomičnim već i prijatnijim za vožnju. Danas je u Nemačkoj svaki drugi prodati auto dizel. Paralelno direktno ubrizgavanje postaje standard i kod benzinskih motora. U kombinaciji sa smanjenjem dimenzija motora i turbo punjenjem direktno benzinsko ubrizgavanje smanjuje potrošnju goriva i emisiju CO2 za oko dvanaest posto. Istovremeno, benzinski automobili sa direktnim ubrizgavanjem su snažniji i samim tim prijatniji za vožnju.

Automatski menjač sa kontinualnim prenosom – smanjuje potrošnju do sedam procenata

Vožnja po zavojitom planinskom putu može biti zamorna. Nijedna brzina kao da nije odgovarajuća. U ovakvim situacijama od pomoći su automatski menjači, koji od vozača preuzimaju zadatak prebacivanja i biranja brzina. Napredne verzije menjača već nude i do devet brzina za efikasniju mobilnost. CVT menjači su automatski menjači sa kontinualnim prenosom, koji rade bez ijedne fiksirane tačke prebacivanja brzina. Rezultat je mirna vožnja sa konstantnom vučnom snagom i brzinom motora. CVT posebno dolazi do izražaja u gradskom „Stani-kreni” saobraćaju. Potrošnja goriva može da se smanji za čak sedam posto jer motor stalno radi u svom najefikasnijem operativnom režimu.

Start/stop sistem – nema više potrošnje goriva dok čekamo na crvenom svetlu, čime se smanjuje potrošnja za najmanje 5 posto

Već sada, svako drugo novo vozilo, proizvedeno u zapadnoj Evropi, opremljeno je start/stop sistemom. U mnogim modelima - od jeftinijih kompaktnih automobila do premijum limuzina visokih performansi - ova funkcija je već standard, bez doplate. U novom evropskom ciklusu vožnje („New European driving cycle“- NEDC), start/stop sistem smanjuje potrošnju goriva, a time i emisiju CO2 i do pet posto, a u gradskoj vožnji, ušteda je čak osam posto. Na zakrčenim gradskim ulicama, posebno u špicu, pravi potencijal uštede je još veći.

Alternativni pogoni – automobili na zemni gas se isplate već od 7.000 km naviše

Pogoni na zemni gas u međuvremenu su postali prava alternativa čak i u serijski proizvedenim vozilima. U Nemačkoj, putnički automobili na gas postaju isplativi ako godišnje pređu više od 7.000 kilometara. To je i zbog toga što je gas čak 50 odsto jeftiniji od benzina. U poređenju sa konvencionalnim benzinskim motorom iste snage, pogon na gas, zbog hemijskih svojstava ovog goriva, emituje za 25 odsto manje CO2. Bosch sistem u CNG režimu startuje i na hladnoći što znači da korisnici skoro uvek mogu da voze na jeftiniji prirodni gas. Drugi sistemi moraju da koriste skupa goriva kako bi se zagrejali za start.

Elektrifikacija – smanjuje potrošnju do 60 posto

Sa jakim hibridnim sistemima, koje Bosch trenutno proizvodi, vozači mogu da smanje potrošnju goriva od 15 do 25 posto. Danas mnogi proizvođači ovu vrstu hibridnog vozila nude uz malu doplatu; u stvari ponekad hibrid košta isto kao dizel automobil sličnih performansi. To znači da hibridni pogon može da bude isplativ čak i u vozilima srednje klase poput Golfa. Kupci dobijaju ekonomičan pogon, koji zahvaljujući „Boost“ funkcijama nude veće uživanje u vožnji. „Plug-in” hibridi trenutno koštaju znatno više. Međutim, oni mogu da smanje troškove za energiju i do 90 posto, ako korisnik ima mogućnost da bateriju uvek puni na utičnici. Ovi hibridi su posebno pogodni za vozila srednje klase, električna terenska vozila, ali i za sportske automobile.

Funkcija gašenja motora na nizbrdici – zaustavljanje motora tokom vožnje smanjuje potrošnju za deset posto

Bosch start/stop sistem omogućava da vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem prelaze i duge relacije bez emisije izduvnih gasova, bešumno i uz mali otpor. Ova inovativna tehnologija zaustavlja motor tokom vožnje, što znači da ne troši gorivo. Ona štedi i do deset procenata goriva u realnim uslovima vožnje. Motor se zaustavlja, a da vozač ni ne primeti, kad god je vozilo u stanju da se kreće po inerciji - na primer na blagoj nizbrdici. Čim vozač pritisne gas ili kočnicu, motor se ponovo pokreće.

Intuitivna navigacija - namerno gašenje motora na prilazu naseljenim mestima

Bosch intuitivna navigacija podatke sa mape povezuje sa pogonom vozila, što vozačima omogućava da uštede i do 15 posto goriva. Sistem za upravljanje motorom na osnovu pregleda maršrute dinamički proračuna koliko energije je potrebno vozilu i intuitivno upravlja motorom sa unutrašnjim sagorevanjem ili elektromotorom. Na primer, kada navigacioni softver vidi da trenutna nizbrdica od dva kilometra vodi do naseljenog mesta, može „reći“ vozilu da uđe u režim štednje goriva ili da generiše više snage za električni pogon.

Adaptivna regulacija rastojanja između vozila i brzine vozila (ACC) – vožnja konstantnom brzinom smanjuje potrošnju do pet posto

Adaptivna kontrola kretanja (ACC) rasterećuje vozače održavajući određenu brzinu, uzimajući u obzir vozila ispred i održavajući bezbedno rastojanje od njih. Radarski senzori prate saobraćaj i prilagođavaju brzinu. ACC je sada dostupan kao dodatak čak i u mnogim kompaktnim automobilima. Održavanjem konstantne brzine i obezbeđujući rad motora na najefikasnijoj brzini, sistem je u stanju da uštedi do pet procenata goriva u realnim uslovima vožnje. Gore navedene potencijalne uštede goriva odnose se u svakom pojedinačnom slučaju samo na opisan sistem. Ukupna ušteda od preko 100 procenata je fizički nemoguća.

Izvor :bosch.rs