Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Ugradnja gasa u automobil

Svaki vozač automobila uvek traži način kako da uštedi na potrošnji goriva. Poslednjih decinija kod nas je sve više prisutna  ugradnja plinskih uređaja u automobile.

Sam uređaj i troškovi ugradnje su velika investicija. Pored visoke cene plinskog uređaja i ugradnje tu su i troškovi vađenja atesta za plinski uređaj. Dobra stvar jeste što se ova investicija isplati od trenutka ugradnje. Cena gasa je dosta niža u onosu na cenu benzina.

Benifiti auto gasa u odnosu na benzin:

  • gasna boca je od jačeg i kvalitetnijeg materijala nego što je benzinski rezervoar
  • u slučaju kidanja i pucanja dovodne cevi, sigurnosni ventil zatvara rezervoar za gas i onemogućava isticanje gasa
  • zapaljivost gasa je manja od zapaljivosti benzina
  • ukoliko dođe do curenja, vetar raznosi gas, dok tlo upije benzin koji ostaje satima zapaljiv i eksplozivan
  • multiventil ograničava punjenje rezervoara na 80 % od zapremine rezervoara, ostavljajući gasu ekspanzioni prostor
  • svaki rezervoar za gas je ispitan i atestiran na višestruko veći pritisak od onog koji se javlja prilikom eksploatacije

Rad motora je tiši kod vozila sa ugrađenim gasnim uređajem. Vek motora se produžava za oko 35%. Ustvari povećava se trajnost ulja u motoru, ne dolazi do gubitka goriva u izduvnim gasovima i ne dolazi do stvaranja korozije, kao što je slučaj sa benzinom. Prilikom ugradnje autogasa  obratite pažnju na dužinu garancije koju daje servis za ugradnju.

Šta treba znati prilikom odlucivanja o ugradnji autogas uređaja?

Sama promena se vrši na sistemu za ubrizgavanje goriva, pre svega na karburatorskim i ubrizgavajucim motorima automobila. Najmanje promene u tom sistemu,  su kod karburatorskih i motora sa jednom električnom diznom (Single Point Injection) pošto se gas dozira u vazduh, tj. smeša nastaje na istom mestu gde se i benzin dodaje u vazduh, tako da je usisna grana motora puna smeše goriva i vazduha. Kod ostalih načina ubrizgavanja, gde su dizne na kraju usisnog voda vazduha, odnosno gde se benzin ubrizgava u vazduh neposredno pre cilindra, promene i rizici su veci.

Na tim motorima gas se umešava sa vazduhom na pocetku usisne grane, a ponegde, kod L-Jetronica na primer, odmah posle vazdušnog filtera, tako da je ceo usisni vod ili samo isisna grana puna eksplozivne smeše. Rizik takvog rada motora na gas je u cinjenici da pojava povratnog plamena automatski stvara pucanj u celom usisnom vodu. Ponekad može da »naduva« ili raspukne filter vazduha, protokomer, prikljucnu cev i sl. Povratni plamen retko se javlja iz nekoliko uzroka: pojava lutajuce varnice zbog proboja na kablovima, lošeg zaptivanja usisnog ventila ili siromašne smeše goriva ili pak vožnja sa skoro praznom bocom gasa.

Sklonost ka povratnom plamenu pri radu na benzin, motor ne pokazuje pošto i ako ga ima to je samo na kraju usisnog voda pred cilindrom (ne puca cela usisna grana jer smeša nije povezana).

Da bi se ti rizici umanjili sa uredjajem za doziranje gasa u motor ugradjuju se nepovratne klapne i sigurnosni ventili na usisnom sistemu. No i pored toga u slucaju cešce pojave povratne vatre, oštecenja su moguca.

Preventiva pri ugradnji je: ugraditi nove – sigurne kablove i razvodnu kapu i ruku, svecice sa boljim karakteristikama za rad pomocu gasa. Pre svega, glava motora mora da bude sigurna i sa dobrim zaptivanjem ventila. Poželjno je da motor ima ranije paljenje za 1 – 3 0 . Takođe el. ventili za minimalni broj obrtaja moraju da budu ispravni što se vidi kada na benzinu, motor pri hladnom startu ima odgovarajuci broj obrtaja na minimumu. Izvor motorna-vozila.com.

Autogas zbog svojih karakteristika ima povoljan uticaj na motor:

  • tiši i mirniji rad motora
  • vek trajanja motora povecava se za oko 35%
  • potpuno sagorevanje smeše gas-vazduh u cilindrima motora ne dovodi do gubitka goriva u izduvnim gasovima
  • duži vek trajanja ulja u motoru (duže vremena zadržava vlastite karakteristike jer se izbegava razredjivanje s benzinom)
  • ne dopušta stvaranje korozije koja nastaje prisustvom aditiva koji se dodaju benzinu radi poboljšanja njegovih osobina
  • udvostrucuje se vek katalizatora i lambda sonde čistiji izduvni gasovi.

 

Izvor motorna-vozila.com.