Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Kiša jede instalacije

Elektropodizači štrajkuju, zadnja svetla i brisači ne rade, a često i centralna brava pravi probleme. Najčešće je to direktna posledica korozije nastale usled prodora vode, a evo kako je sprečiti i izlečiti.
Iako je septembar tek počeo, vremenske prilike su prilično neujednačene, a svako malo iznenadi nas kiša. Na prvi pogled, ona samo pravi probleme dok pada, usporava saobraćaj i ometa vidljivost, međutim, čak i kada kiša konačno stane za njom ostaju posledice.

Naime, usled nemara vlasnika ali i servisera koji bi trebalo da ovo proveravaju prilikom redovnog održavanja, na velikom broju automobila zapuše se odvodni kanali. Njihova uloga je, kako im i samo ime kaže, da odvode višak vode koji završi u području u kom se dodiruju vetrobran i poklopac haube. Nažalost to je ugroženo područje jer se upravo u njemu skupljaju prljavštine – najviše trulo lišće, blato i ostale nečistoće koje zatim veoma efikasno zapuše odvodne kanale i time izazovu mini-poplavu u unutrašnjosti vozila što za direktnu posledicu ima koroziju na naponskim kablovima.

Problemi za vlasnika

kisa 2

Dakle, umesto da preko odvodnih kanala izlazi van vozila voda se preliva i polako ali nezaustavljivo stiže u kabinu. Uskoro je pod poplavljen, a tada, osim što se stvara neprijatan miris u kabini može doći i do ozbiljnijih posledica – odnosno korozije na elektro instalacijama. Kažemo može, jer su kod nekih modela automobila spojevi kojima su izvedene elektroinstalacije dobro zaštićeni i ne prolaze duž poda. Ipak, kod modela na kojima postoji rizik od ovakve korozije, posledice mogu biti razne, nekada tek pomalo iritirajuće, ali često i veoma ozbiljne. Od uslovno rečeno „manjih“ može doći do problema u radu zadnjih elektropodizača stakala i prestanka rada brisača zadnjeg stakla. Slede ozbiljniji problemi koji već pomalo ugrožavaju bezbednost, a to je otkaz stop svetala, migavaca i tako dalje pa sve do onih najvećih nedostataka. Najveći problem svakako može biti kada usled korozije potpuno otkaže centralna brava pa se vozilo više ne može zaključati. Takođe, kod modela koji imaju električnu parkirnu kočnicu može doći do njenog otkaza što takođe može imati ozbiljne posledice za vlasnika.

Proverite polovnjake

kisa 3

Do zapušenja odvodnih kanala, po iskustvima servisera, najčešće dolazi kod slabo održavanih vozila starijih od šest godina što je zanimljivo jer je upravo to kategorija u koju spadaju najtraženiji polovnjaci na srpskom tržištu. Upravo zato moramo da naglasimo da je ovo jedna od provera koju bi valjalo obaviti pre kupovine polovnog automobila starosti šest i više godina jer su oni podložni ovom problemu. Naime, osim godišta, na povećan rizik od zapušenja odvodnih kanala kod ovakvih polovnjaka utiče i činjenica da su mnogi od njih proveli duže vreme na auto-placevima čekajući kupce. Za to vreme padala je kiša, sneg i ko zna šta još, kanali su se zapušili, a prodavci se, čast izuzecima, svakako neće potruditi da provere i očiste odvodne kanale. Zato vodite računa i pre kupovine proverite automobil. Proverite da li na vozilu postoje problemi koje smo nabrojali. Ukoliko štrajkuju ili ne rade elektropodizači zadnjih stakala, zadnja svetla, brisači ili centralna brava velike su šanse da na tom vozilu postoji problem sa instalacijama.

Ima li rešenja?

Kao što se može zaključiti, kiša ostavlja ozbiljne probleme na automobilu. Srećom, sve ovo se može prilično efikasno rešiti zamenom kablova i konektora koji su stradali usled prodora kiše. Mi smo ovo demonstrirali na polovnom „reno seniku“ iz 2005. godine, modelu kod koga se, zbog nepristupačnosti odvodnih kanala prilično često dešava da dođe do njihovog zapušenja. Evo kako popravka ovog kvara izgleda u praksi, uz napomenu da je ovo operacija koja zahteva iskusnog servisera i dosta vremena. Treba reći i da, iako sam materijal (konektor i žice) nije skup, ova operacija nije baš jeftina jer je prilično dugotrajna, a cena u zvaničnom servisu je oko 60 evra.

Problemi usled korozije – nastanak i rešenja

kisa 4

Mesto na kome počinje poplava, otvor ispod poklopca haube u neposrednoj blizini vetrobrana.

kisa 5

Ovde su otvori o kojima pričamo. Trulo lišće, blato i ostale prljavštine ih zapuše pa usled toga voda preplavi prostor ispod vetrobrana i završi u automobilu.

kisa 6

Posledice vode mogu se lako videti – postava poda je potpuno pokrivena. Osim što se na ovaj način stvaraju neprijatni mirisi, dolazi i do drugih ozbiljnijih problema.

kisa 7

Eto ozbiljnijih problema – korozija na konektoru koji spaja kablove elektronike prednjeg i zadnjeg dela vozila jasno je vidljiva. Štaviše, pojedini vodovi su usled korozije već ispali iz konektora.

kisa 8

Sledi reparacija. Najkomplikovaniji deo je obezbediti nesmetan pristup kablovima. Za početak uklanjamo zaštitne plastike praga i počinjemo demontažu sedišta.

kisa 9

Sedište se mora demontirati i ukloniti. Nažalost ni ovo nije kraj mukama servisera…

kisa 10

… preostaje da se uklone plastični nosači sedišta, tepih i izolacija. Tek tada su kablovi potpuno dostupni.

kisa13

Kablovi su konačno dostupni i sledi njihova zamena kao i konektora. Ovo je veoma pipav posao koji traži iskusnog majstora i shematiku dobijenu od proizvođača. Iskusan majstor će konektor na kraju i premestiti tako da bude van domašaja vode.

kisa 12

Posle zamene obavljamo i čišćenje odvodnih kablova kako ne bi ponovo došlo do poplave. Proveru i po potrebi čišćenje odvodnih kanala trebalo bi raditi na svakom redovnom servisu.

Izvor mojauto.rs