Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Zanimljivosti o auto klimama

PRVA KLIMA NA AUTU

Prva ideja o uvođenju sistema za hlađenje u prevozno sredstvo javila se u glavi Williama Whiteleya davne 1884. godine. Prema njegovoj zamisli ta „primitivna“ klima funkcionisala bi na taj način što bi on stavio veliku kocku leda ispod kočije, zatim bi koristio nešto slično današnjem fenu za upumpavanje hladnog vazduha. Ali prošlo je preko 50 godina dok prvi auto nije dobio sistem za hlađenje. Prvi auto sa ugrađenim sistemom za hlađenje bio je američki Packard iz 1940-e godine. Od tada do 1980. auto-klima je viđena samo na skupim luksuznim automobilima u većini zemalja. Izvor:  www.znanje.org

POPULARNE ZABLUDE U VEZI SA AUTO KLIMAMA

Jedna od zabluda je da je klima na klasičnom autu skupo rešenje, ili još gore, nemoguće ju je ugraditi i popraviti. Stariji automobile uglavnom koriste univerzalne komponente koje su još uvek široko dostupne. Primer su Mercedes-ov i BMW-ov sistem gde se svi elementi mogu remontovati za oko 300 eura. Još jedna popularna zabluda je da klimu treba koristiti samo za hladjenje. Istina je da može da se koristi i u kombinaciji sa grejanjem radi uspešnog odmagljivanja stakala i izbacivanja vlage iz kabine vozila u zimskim danima. Treća popularna zabluda je da auto klimu ne treba servisirati, ako je ona u ispravnom stanju. Od vitalnog značaja je servis klima uređaja po sam automobil. Idealno je servis auto klime vršiti jednom godišnje koji podrazumeva proveru količine rashladnog fluida,eventualno curenje istog, zamenu polen filtera (filtera kabine), zatim dezinfekciju uređaja auto-klime. Kod starijih modela automobile se nalazi filter sušač koji se menja na dve godine. Kod novijih modela, taj filter je integrisan u hladnjak klime i menja se na pet godina. Novije auto klime imaju savremene direct drive kompresore koji su u funkciji čim se startuje motor i habaju se koliko i sam motor, stoga ih treba redovno kontrolisati.

KOLIKO JE AUTOMOBILSKA KLIMA JAČA OD KUĆNE KLIME

Koliko god auto bio savremen, izolovan, lep, iz termo- tehničkog ugla moramo ga posmatrati kao “metalno bure” ostavljeno na užarenom asfaltu. Osnovni zadatak klima uređaja je da u veoma kratkom roku izvuče sve toplotne kalorije iz vozila i bude spremno za ugodnu vožnju. U kući su uslovi lakši, izolovana je ciglom i period rashlađivanja kuće je duži, ima manje staklenih površina. Ipak je kuća veći potrošač energije iz razloga što u njoj provodimo više vremena i zapreminski je veća od automobilske kabine. Snaga automobilske klime je 1,5-3,5 puta jača od prosečne kućne klime iz razloga što mora u što kraćem vremenskom periodu da rashladi kabinu i u konstantnoj je borbi sa zapaljenim asfaltom i direktnim suncem.

KOLIKO AUTOMOBIL VIŠE POTROŠI GORIVA ZBOG NESTRUČNE UPOTREBE I NEOBAVLJENOG SERVISA

Savremeno vozilo troši oko 0,6 l/100km goriva više dok klima radi u ekstremnim uslovima. Ako klimu koristite u neispravnom stanju i bez jednostavnih pravila potrošnja može skočiti i 4 puta. Pravila korišćenja auto-klime za štednju goriva: – Pre uključivanja klime provetrite dobro kabinu. – Dok se hladite svi prozori moraju biti skroz zatvoreni. – Praktikovati crne branike za sunce po zadnjim bočnim staklima. – Dok se hladite koristite upaljenu opciju za recirkulaciju vazduha. – Pred kraj vožnje provetrite vozilo i ugasite klimu, a ne kad stignete na adresu.

PROSEČNA STAROST FILTER SUŠAČA U ODNOSU NA NJEGOV PERIOD ZAMENE

Na klimi se nalazi filter sušač sa ulogom da pokupi u sebe sve nečistoće, opiljke od habanja delova i vlagu u sistemu. Ako se vozilo prosečno koristi treba ga menjati na dve godine a ne na pređenu kilometražu. Novija vozila imaju filter sušač integrisan u hladnjak klime i treba ga menjati na pet godina. U Srbiji se filter menja kad se zapuši i uglavnom je star koliko i auto.

UTICAJ BOJE VOZILA NA KAPACITET HLAĐENJA I POTROŠNJU KLIME

Kada bi dva identična automobila jedan crne, a jedan bele boje stavili jedan pored drugog i upalili klimu uočili bi veliku razliku. Crni auto bi imao povećanu potrošnju goriva, lošije hladjenje kabine i povišeno oticanje kondenzata za razliku od belog auta.

DUGME EKONOMIK – ČESTA ZABUNA ZA VOZAČA

Automobili koji imaju dugme “ekon” imaju klima uređaj koji praktično radi stalno radi stabilizacije temperature, vlage i odmagljivanja. Ako želimo da nam vozilo manje troši goriva pritiskom na dugme ekonomik praktično klima uređaj izbacujemo iz funkcije.

ZASTAVA SA KLIMA UREĐAJEM

Fabrika automobila “Zastava” je jedno vreme proizvodila automobile marke YUGO sa klimom za američko tržište, nakon toga su proizveli jednu malu seriju FLORIDA za taxi sa klima uređajem.

 

 

Izvor: auto-klime.com