Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Kako protiv zamagljenih stakala?

Obrišete zamagljen vetrobran čistom krpom, privremeno „otvorite oči“, a on se za nekoliko sekundi ponovo zamagli. Ima li rešenja?

Zamagljena stakla predstavljaju veliku opasnost u vožnji. Na primer, mogu vas lako dovesti u situaciju da prilikom isparkiravanja udarite pešaka ili drugo vozilo. Još je opasnije kada se, na primer, krećete velikom brzinom na putu sa više traka i pokušavate da se prestrojite.

Stoga protiv zamagljenih stakala treba, na prvom mestu, delovati preventivno, a na drugom – znati kako ih najbrže i najefikasnije odmagliti.

Zašto se stakla magle?

Vazduh sadrži izvesnu količinu vlage, topliji više nego hladan. Kada topao vazduh dođe u dodir sa hladnom površinom, kao što je npr. automobiliski vetrobran zimi, deo vodene pare se kondezuje i ostaje na toj površini u obliku sićušnih kapi.

Da bi došlo do kondenzacije, temperatura hladne površine mora da se spusti ispod određene tačke. Ta tačka naziva se tačka rose, a zavisi i od drugih faktora, kao što je relativna vlažnost vazduha. Dakle, kada se borimo protiv zamagljivanja, mi se u stvari „borimo“ protiv tačke rose.

Perite stakla iznutra

Veliku ulogu igra i sama struktura podloge – prljavo staklo je znatno podložnije magljenju od čistog ili stakla tretiranog sredstvima protiv magljenja.

Zato se čista stakla teže zamagljuju, a lakše brišu i odmagljuju. Trudite se da sva stakla uvek budu čista, kako spolja, tako i iznutra.

Koristite sredstva protiv magljenja

U prodaji se nalaze razna sredstva protiv magljenja i uglavnom su prilično efikasna. Tu su i maramice i krpe za brisanje sa istom namenom.

Isprobajte i alternativna sredstva

Postoje i „narodna“ rešenja, manje ili više efikasna. Na primer, „dobro je“ stakla premazati limunovim sokom ili medicinskim alkoholom. Naravno, pre toga stakla treba dobro oprati.

Mnogi se kunu u rastvor deterdženta za sudove – on na staklu ostavlja tanak sloj koji sprečava magljenje. Treba ga dobro „utrljati“, kako ne bi ostale fleke. Umesto deterdženta može da se upotrebi i pasta za brijanje, šampon ili običan sapun.

Uklonite izvore vlage

Kako bismo se uspešno borili protiv zamagljivanja stakala, neophodno je da vazduh u kabini bude što „suvlji“. Zato:

1. Otresite sneg sa cipela i odeće pre ulaska u automobil

2. Koristite gumene patosnice koje sprečavaju da voda prodre u tepih i redovno ih istresajte

3. Proverite da li voda prodire u putnički prostor kroz kedere (gume oko vrata). Možete da ih istrljate kredom po dodirnim površinama i zatim na osnovu tragova otkrijete gde postoji „rupa“

4. Očistite sve zapušene otvore za odvod vode, kako voda ne bi prodrla u sistem za ventilaciju

5. Proverite da li se negde u sistemu za ventilaciju skuplja voda

6. Potražite druge mogućnosti ulaska vode u putnički prostor ili prtljažnik

magljenje stakala 1

Zamenite filter kabine (tzv. polen filter)

Bez obzira na naziv, zamenite filter (ili filtere) kroz koji spoljnji vazduh ulazi u kabinu. Ukoliko je prljav ili začepljen, drastično će uticati na intenzivnije magljenje.

Ovo nije reklama za proizvođače filtera, već može da bude rešenje vašeg problema.

Proverite da li curi mali hladnjak

Potražite tragove curenja rashladne tečnosti iz grejača kabine (tzv. malog hladnjaka), kao što su vlažne fleke na tepihu, slatkast miris (naročito kada radi grejanje) i ubrzano zamašćivanje stakala. Proverite i opada li nivo rashladne tečnosti.

Čak i ukoliko nema tragova, postoji mogućnost da je došlo do curenja.

U ovom slučaju problem nije samo u tečnosti koja isparava unutar putničkog prostora, već u antifrizu, koji se lepi za stakla i čini ih znatno podložnijim magljenju.

Koristite klima uređaj

Ako automobil ima klima uređaj, iskoristite ga za borbu protiv magljenja. Neretko se vozači pitaju kakva je svrha korišćenja klima uređaja zimi? Tajna je u tome što on isušuje vazduh.

Temperaturu i snagu duvanja podesite na maksimum, usmerite vazduh ka staklima i aktivirajte klima uređaj.

Kod savremenih automobila čitava procedura je automatizovana i obavlja se pritiskom na jedno dugme. Zato detaljno pročitajte uputstvo za korišćenje automobila. Na primer, kada pritisnete dugme za odmagljivanje stakala, automatski će se aktivirati klima uređaj, ventilator početi da duva maksimalnom snagom, upaliti grejači stakala (i retrovizora) i usmeriti vazduh ka staklima.

Vazduh konstantno prolazi kroz isparivač, ali ako kompresor ne radi, isparivač neće biti hladan, pa neće izvlačiti vlagu iz vazduha koji prolazi kroz njega. Ako je klima upaljena, a grejanje nije, onda će iz ventilacionih otvora izlaziti samo suv hladan vazduh, kakav želimo preko leta.

Kada želimo da odmaglimo stakla, iz ventilacionih otvora izlazi vreo i suv vazduh, što je idealna kombinacija za brzo odmagljivanje stakala.

Šta ako nemam klimu?

Temperaturu i snagu duvanja podesite na maksimum i usmerite vazduh ka staklima. Preporučuje se spuštanje prozora za npr. centimetar, kako bi se ubrzalo strujanje vazduha.

Eksperimentišite, nisu svi automobili isti – imaju različita stakla, sisteme ventilacije/grejanja, konfiguraciju unutrašnjosti i slično.

Ne koristite recirkulaciju vazduha

Možda vam se čini da je korišćenje recirkulacije vazduha dobra ideja kada pada kiša ili sneg počinje da se topi. Naprotiv, recirkulacija samo odmaže kada je u pitanju odmagljivanje stakala, bez obzira imate li klimu ili ne.

Šta vi mislite zbog čega nastaje ovaj problem i kako biste ga rešili?
Izvor: polovniautomobili.com