Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Kada proizvođač nestane: Gde da tražim delove?

Svi vlasnici automobila marke „zastava“, „rover“, „dajhatsu“, „saab“, „hamer“, a od nedavno i „ševrolet“, sa pravom se pitaju kakva sudbina ih čeka kada je reč o delovima budući da navedene fabrike više ne postoje. Bez brige, većina rezervnih delova nastavlja da se proizvodi.

Svi ljubitelji modela „rover 75“ znaju koliko je ovaj automobil egzotičan… skoro poput piva sa Fidži ostrva u Srbiji. Jedan naš čitalac vozi „rover 75“ više od 13 godina i tačno zna kako je to kada brinete o takvom egzotičnom modelu.

Britanski proizvođač je pre devet godina obustavio prodaju a tokom ovog perioda, naš čitalac je naučio gde i kako da nabavlja delove. „Jedini način da dođete do delova jeste na otpadima. Imam sreću da zbog posla često putujem po Evropi i već znam gde šta mogu da nađem pa se tamo snabdevam“. Kod nas ima svega nekoliko servisa koji se bave popravkom „rovera“, pa se ljudi snalaze na razne načine. Naš čitalac takođe otkriva da su mu forumi, kao i autoklubovi na internetu zaista mnogo pomogli. „Na ovim mestima mogu se rešiti čak i ozbiljni problemi sa egzotičnim vozilima“ – kaže naš čitalac, vlasnik „rovera“.

Šta je sa garancijom posle bankrota proizvođača?

Loša situacija. Ugovori o garanciji sklapaju se između proizvođača automobila i kupca. Kada proizvođač „nestane“ i to bez zvaničnog naslednika, garancija na vozilo više ne važi. Ipak, situacija sa garancijom koja se odnosi na nedostatke je drugačija jer se ona sklapa između kupca i dilera. Ovde jedini problem može biti ukoliko je i sam diler u nevolji i ne može da ispuni zahteve koji stoje u garanciji a koje kupac zahteva. Šta se dešava sa proizvodnjom rezervnih delova posle bankrota neke kompanije? Tokom prvih godina snabdevanje delovima je uglavnom dobro. Problemi mogu nastati sa specifičnim delovima za određeni model dok su potrošni delovi uglavnom dostupni. To je najviše zahvaljujući tome što se većina modela iz tzv. multi-brend kompanija, pa budući da se rade na istim platformama i dele mnoge rezervne delove. Po nekom pravilu, fabrika proizvede rezervnih delova u količini koja će, po njihovim procenama biti dovoljna za oko 10 godina nakon prestanka proizvodnje nekog modela, a već posle toga postaje problematično doći do određenih delova.

Šta se dešava kada i diler bankrotira?

Najgluplja moguća situacija bi bila da je automobil naručen, novac je legao na račun, ali vozilo još nije isporučeno. U ovom slučaju može se desiti da ostanete bez svog depozita koji će završiti na računu banke koja je izvršila likvidaciju firme. Zato nikada nemojte davati celokupnu sumu novca unapred, osim u slučaju da je automobil već na lageru u Srbiji. Situacija je danas takva da je maltene normalno da sa tržišta nestaju čitavi automobilski brendovi i proizvođači. To je zaista
tužno, ali to je u neku ruku i šansa za sve neustrašive kupce automobila. Uglavnom cene određenih modela tada naglo padaju a sa dobrim pregovaračkim sposobnostima, može se uštedeti poprilična suma novca. Ipak, koliko god se radovali jer ste jeftino pazarili dobar model, ne zaboravite da mu takođe preprodajna cena neće biti ništa veća jer ovim vozilima vrednost najbrže pada. A što se tiče rezervnih delova: proširite kontakte i tako skratite vreme čekanja na popravke. U ostatku teksta možete saznati šta se dešava sa pojedinim proizvođačima koji su ugasili svoje firme, kao i kakva je situacija sa rezervnim delovima.

Zastava

321471_242004097466396217524599n_ff

Nikako ne treba zaboraviti i nekadašnju domaću fabriku koja je prestala sa proizvodnjom 2008. Iako se u poslednje vreme broj „jugića“, „stojadina“ i „florida“ na našim ulicama rapidno smanjuje, Zastavina vozila su i dalje najzastupljenija kod domaćih vozača. Što se tiče održavanja, zvaničnih servisa više nema, ali originalnih delova ima. Mada, gotovo je nemoguće naći originalnu instrument-tablu za „floridu“, kedere, pragove i rubove za „jugo“ kao i pojedine delove menjača za većinu Zastavinih vozila. U poslednje vreme pojedini zamenski delovi za Zastavine modele stižu i sa Dalekog istoka pa ovo može biti rešenje za komponente koje nedostaju.

Chevrolet

243614_277078_ff

Najnoviji u nizu brendova koji su se povukli sa evropskog tržišta je Ševrolet. Tu bi trebalo da budemo veoma jasni, Ševrolet nije ugašen (kao Rover, Zastava, Hamer i drugi) već se do kraja 2014. povukao iz ovog dela Evrope. Zvanični servisi u našoj zemlji i dalje funkcionišu, a tako će biti u najmanje narednih pet godina dok traje garancija za „ševrolete“ koji se budu prodali tokom ove godine. Snabdevanje rezervnim delovima neće biti ugroženo jer brend nastavlja da posluje u Koreji tako da brojni vlasnici „ševroleta“ nemaju razloga za brigu oko održavanja vozila.

Rover

588161_carslogosrover_ff

Pokojni britanski brend za sobom je ostavio burnu prošlost i brojne vlasničke promene. Između ostalih, u periodu od 1994. do 2000. vlasnik je bio nemački BMW. Upravo su modeli nastali u tom periodu i najzanimljiviji kupcima, a to se posebno odnosi na elegantni „rover 75“. Od 2008. brend Rover je u vlasništvu indijskog Tata motorsa, a tehnička osnova je prodata Kinezima gde se danas prave modernizovane verzije „rovera“ koje se, istina, ne izvoze u Evropu. Originalnih rezervnih delova više praktično nema i ponuda se svodi na osrednje kopije delova poreklom sa Istoka.

SAAB

380116_123450010151696850249024963820911n_ff

Šveđani su za sobom ostavili turbulentnu istoriju, brojne inovativne modele i neobična rešenja u kojima su bili pioniri. Ipak, to ih nije spasilo od bankrota na koji su bili prinuđeni nakon što ih je napustio američki Dženeral Motors (GM). Proizvodnja je prestala 2011, a dve godine kasnije kupio ih je kineski koncern NEVS i ponovo pokrenuo simboličnu proizvodnju modela „9-3“ za kinesko tržište. Nažalost, Kinezi nemaju licencu za SAAB tehnologiju i delove, ona i dalje pripada GM-u pa je za potrebe snabdevanja rezervnim delovima osnovana posebna firma. Snabdevanje se sada stabilizovalo, ali su cene delova visoke.

Hummer

588163_hummerh2front20070928_ff

Osim za švedski SAAB, početak velike ekonomske krize pre šest godine bio je koban i za američki Hamer. Nakon što su proveli par godina u bezuspešnom pokušaju da ovaj brend prodaju kineskim investitorima, u GM-u su ga na kraju ugasili. Poslednji „hamer“ je sa proizvodnih traka sišao u maju 2010. Masivni i rastrošni terenci ovog proizvođača kod nas su stizali u tek simboličnom broju i do sada su manje-više nestali. Zvaničnih servisa nema, a do rezervnih delova nije lako doći i prilično su skupi ali ih ima i to za sve modele „H1“, „H2“ i „H3“.

Lexus Daihatsu

Samo oni stariji se sećaju japanskog brenda Dajhatsu koji je jedno kratko vreme prodavan i u nekadašnjoj SFRJ. Dajhatsu je u vlasništvu Tojote bio zadužen za kompaktne gradske modele kao što su nekadašnji „šarade“ i noviji „sirion“ i „muv“. Ipak, sve manje interesovanje kupaca dovelo je do toga da se ovaj brend tokom prošle godine povukao iz Evrope. Luksuzni brend Leksus se i dalje prodaje u Evropi ali je napustio naše tržište. Što se tiče održavanja, za Leksus su i dalje zaduženi pojedini zvanični Tojota servisi u Srbiji, dok je za Dajhatsu situacija nešto teža. Zvaničnih servisa nema dok je snabdevanje delovima stabilno.

Izvor: mojauto.rs